Web Analytics
Wat is web analytics?
Met webstatistieken kun je inzicht krijgen in de prestaties van je website. Het geeft je een idee wie je bezoekers, hoeveel het er zijn, waar ze vandaan komen en wat ze doen op je website. Met deze waardevolle informatie kun je jouw website of campagne optimaliseren.
Meten is weten! Een gratis tool om webstatistieken inzichtelijk te maken is Google Analytics. Je kunt deze naar wens inrichten om zodoende de juiste uit te halen.
Webstatistieken bieden veel data. De truuk is om deze data om te zetten in juiste inzichten. Web Analytics is zowel het verzamelen en presteren van deze data en deze omzetten naar bruikbare informatie. Met deze informatie kun je dan de juiste acties ondernemen.
Interpretatie van Web Analytics
Bij een tool zoals Google Analytics krijg je een hoop data voorgeschoteld. Deze data is ingedeeld in verschillende KPI’s (Key Performance Indicators).
Hieronder vind je de belangrijkste standaard KPI’s.
KPI’s in het groen zijn vaak het meest waardevol.
Gebruikers zijn de mensen die je website bezoeken. Een sessie wordt geteld nadat een gebruiker je website bezoekt. Een gebruiker kan dus meerdere sessies hebben.
Nieuwe en terugkerende bezoekers zijn vaak twee verschillende groepen. Een terugkerende bezoeker is al bekend met je website en/of product. Ze zullen zich anders gedragen dan een nieuwe bezoeker.
Gebruikers zijn de mensen die je website bezoeken. Een sessie wordt geteld nadat een gebruiker je website bezoekt. Een gebruiker kan dus meerdere sessies hebben.
Met Google Analytics kun je doelen stellen. Een voorbeeld is een online aankoop doen of inschrijven op een nieuwsbrief. Je kunt vervolgens meten hoeveel mensen deze acties ondernemen.
Hoe lang blijven bezoekers op een pagina? De tijd wordt opgenomen van het moment dat de pagina bezocht wordt totdat de bezoeker naar een andere pagina gaat. Let op dat de laatste pagina dus niet gemeten wordt. Bij bezoekers met een bounce wordt de tijd op pagina dus niet gemeten. Dit kan relevant zijn met websites die veel lees content hebben. De engagement lijkt dan laag. Ook kan het zijn dat pagina’s geopend worden in nieuwe tabs. Je kunt dan kijken naar een andere metric zoals scroll depth.
Hoeveel tijd is er nodig om je pagina’s volledig te laden? Tegenwoordig is de lat hoger gelegd door snellere internet. Gebruikers kunnen daardoor sneller afhaken met langzaam ladende websites. Dit kan effect hebben op je bounce rates, zoekmachine score, prestaties bij betaalde ads en mobiele prestaties.
Een bounce dat ontstaan door een fout met de gebruikte browser (versie).
Sessies via organische zoekresultaten. Gebruikers die binnen zijn gekomen via zoekmachine resultaten. Versus sessies vanuit betaalde advertenties zoals Google Ads of Shopping.
Gemiddeld tijd van een sessie. Interessant is om deze KPI te vergelijken met organic en paid sessies. Levert paid sessies gemiddeld een langere sessie duur op? Algemene standaard is 2 – 3 minuten.
Via welke zoekwoorden krijg je veel kliks? Zijn het de zoekwoorden die je had verwacht of totaal iets anders?
Google Analytics kun je ook inzicht geven in de demografie van je bezoekers zoals geslacht en leeftijd. Hiermee kun je jouw content aanpassen op de jouw populairste gebruikersgroep.
Het gemiddelde aantal pagina’s per sessie. Je kunt deze bijvoorbeeld afleggen tegen je verschillende groepen gebruikers. Over het algemeen wil je dat je gebruikers verleidt om te interacteren met je website. Ze moeten geboeid blijven. Meer pagina’s per sessies betekent vaak dat je gebruiker meer wilt lezen en zien van je content.
Vaak wordt de meeste verkeer binnen gehaald door enkele pagina’s. Deze staan in de top 10 lijst. Deze pagina’s zijn van cruciaal belang voor je verkeer en dienen goed in de gaten te houden worden.
Het percentage kliks na vertoning in de zoekresultaten. Dit kan gezien worden in zowel organische resultaten als bij betaalde advertenties. Deze metric vertelt hoe relevant je zoekresultaten zijn.
Hoe kun je dit soort KPI’s interpreteren en meer inzicht krijgen over je website prestaties? Als voorbeeld kun je kijken naar de combinatie gemiddelde sessieduur + bounce rate + pagina’s per sessie. Je kunt dan al een globaal idee krijgen of je bezoekers geboeid zijn door de content van je website.
Heb je bijvoorbeeld een lage sessie duur, hoge bouncerate maar wel veel pagina’s per sessie. Dan kan het zijn dat een gebruiker door je website bladert maar niet kan vinden wat hij of zij zoekt.
Heb je bijvoorbeeld een lage sessie duur, lage pagina’s per sessie en een hoge bounce rate dan kan het zijn dat je content van lage kwaliteit is.
Custom KPI's met aangepaste conversie-doelen
De bovenstaande KPI’s zijn de standaard statistieken in het overzicht van Google Analytics en andere Web Analytics tools. Je kunt echter ook aangepaste conversie-doelen meten.
Wil je bijvoorbeeld meer weten over de User Engagement op een pagina? Dan kun je kliks op bepaalde web elementen laten bijhouden. Ook kun je meten tot hoever bezoekers scrollen op sommige content pagina’s. Heel waardevol als je een heavy content website draait. Misschien wil je weten of je advertenties ook gezien worden.
Wil je weten hoe je dit zelf kan uitvoeren? Lees onze artikelen.