Met de (gratis) tool Google Data Studio kun je datavisualisaties maken op basis van data uit onder andere andere Google Analytics en Ads. Het is een handig online programma om visuele rapporten samen te stellen. Vooral omdat het data van verschillende platformen kan combineren op één centrale plek. Tegelijkertijd is diezelfde data ook automatisch up-to-date.
Het visualiseren van de data is misschien wel de laatste stap in Web Analytics. Na meten, verzamelen, analyseren en begrijpen kan visualiseren je meer inzicht geven in je data. Uiteraard zijn visuele rapporten ideaal om je bevindingen begrijpelijk te maken voor alle stakeholders.
Beginnen met Google Data Studio
Nadat je hebt ingelogd met je Google Analytics account, voeg je eerst een gegevensbron toe aan Data Studio. Klik op Maken en doorloop de stappen. Nadat je klaar bent klik je weer op Maken > Gegevensbron. Je ziet nu een overzicht van type Gegevensbronnen die je kunt selecteren. Die kunnen van Google zijn maar ook van externe partners (meer dan 250).
Je kunt beginnen met Google Analytics en Search Console. Met Search Console kun je de zoekprestaties in zien maar ook meld Search Console wanneer er problemen zijn met de website.
Je geeft vervolgens Data Studio toestemming om te verbinden met een Gegevensbron (bijvoorbeeld Google Analytics). Nadat je hebt verbonden krijg je een lijst te zien met alle velden van je Google Analytics account.
Je kunt hierbij een hoop wijzigen aan je velden maar dit hoef je niet perse hier te doen. Bij het maken van visuele rapporten kun je deze velden ook aanpassen. Je kunt deze ongewijzigd verder. Klik op Rapport maken.
Klik op invoegen > Tijdreeks. Deze voegt een Tijdsgrafiek toe in je rapport. Aan de rechterkant kun je de gegevens en velden aanpassen.
Data Studio heeft al automatisch een statistiek voor ons gekozen. In plaats van Nieuw gebruikers kun je ook iets anders kiezen. Klik op onder de label Statistiek in het blauw veldje aangeduid met AUT Nieuw gebruikers. Je kunt deze aanpassen naar een andere veld. De lijst is lang maar je kunt gebruik maken van de zoekfunctie. Je kunt ook een extra veld toevoegen door op het plus icoontje te klikken of je sleept een veld uit de rechterkolom naar Statistiek toe.
Klik op Een diagram toevoegen en klik op Tabel met heatmap. We willen bijvoorbeeld een Top 10 lijst tonen van pagina’s met gemiddelde sessieduur. Pas Dimensie aan naar Bestemmingspagina en pas Statistiek aan naar Gemiddelde Sessieduur.
Klik op stijl om de opmaak van de tabel aan te passen. In het voorbeeld hebben we de kop aangepast. De achtergrondkleur is blauw, letters zijn wit en de font-size is groter. De Rijnummers zijn weggehaald en de achtergrond is wit gemaakt. Ook is Randschaduw aangezet.
Gebruik Templates
Bovenstaand is een kort voorbeeld hoe je visuele data elementen kunt toevoegen en bewerken. Echter kun je ook gebruik maken van Templates. Deze Templates kunnen gemaakt worden door Data Studio of door gebruikers van Data Studio. Veel voorwerk is dan al gedaan en je kunt ze zelf aanpassen.
Klik op een van de Templates bijvoorbeeld Google Analytics Behaviors Overview. Er wordt een sample data geladen om de template te visualiseren. Klik op kopie maken van dit rapport.
Je kunt vervolgens de gegevensbron aanpassen naar een van je Analytics bronnen. Na het kopiëren kun je het rapport naar eigen wens aanpassen. Je kunt je voorstellen dat het op deze manier al een stuk sneller gaat als je het wiel telkens zelf moet uitvinden.
Aan de zijbalk kun je kiezen uit verschillende thema kleuren. De kleuren in de grafiek en tabellen passen automatisch aan. Je kunt ook een thema aanpassen bijvoorbeeld in de kleuren van je eigen huisstijl. Je kunt dit opslaan en voortaan toepassen op elke template die je wilt bewerken.
Mocht je feedback willen van je rapport dan kun je ook gemakkelijk een Google Survey toevoegen. Je kunt een Survey maken met Google Forms. Je kunt het formulier toevoegen via de functie URL insluiten.
Is je rapport klaar? Dan kun je het rapport delen. Met de handige functie email bezorging inplannen kun je het rapport versturen op een vast tijdstip. Je kunt het rapport ook downloaden als PDF.
In de bovenstaande afbeelding zie je ook Rapport insluiten, je krijgt dan een code die je kunt embedden op je website. Let wel op dat je geen gevoelige informatie deelt.