Bij het afnemen van bepaalde diensten of producten is het nodig om een verkooptraject af te leggen. Vooral bij zakelijke transacties is de behoefte en noodzaak om telefonisch de verkoop te starten. Het gaat dan soms om ingewikkelde producten of diensten die op de klanten moeten worden afgestemd. Een simpele bestel-knop is hierbij niet voldoende. Ook voor particuliere diensten of producten kan het soms noodzaak om bij de verkoop eerst iemand telefonisch te spreken, denk bijvoorbeeld bij het afnemen van een hypotheek.
Bel Mij Nu / Bel Ons Nu knop
Voor dit soort transacties vind je op websites vaak een Bel Mij Nu knop, ook wel een click-to-call button. Het vergt wat meer inspanning van de gebruiker dan het toevoegen van een product aan een digitale winkelmandje. Voor sommige mensen is het fijn dat ze iemand kunnen bellen. Je krijgt dan meteen iemand van het bedrijf te spreken. Maar anderen hebben bijvoorbeeld liever contact via e-mail.
Een click-to-call button kun je overal plaatsen; e-mail, google ads, bedrijven pagina’s, en natuurlijk op je eigen website. Op een mobiele apparaat zorgt een click-to-call button dat automatisch de bell-app wordt geopend. Heel handig. Via de desktop is dat afhankelijk of de browser gesynced is met de telefoon. Met het plaatsen van de click-to-call button kun je ook zien vanaf waar (welke pagina) je gebruikers je bellen.
Door het toenemende bezoek vanaf mobiele apparaten (met bel functie) wordt de click-to-call button een interessante optie om meer conversie uit je website te halen.
Verleiden om te bellen
Voor alle call-to-action knoppen gelden een aantal algemene regels voor het verbeteren van de effectiviteit zoals; zorg ervoor dat je knop klikbaar uitziet, plaats je knop op de juiste plekken, zorg voor een korte actiegerichte tekst, etc.
Maar met wat kun je specifiek experimenteren met een click-to-call button? We hoeven daarvoor eigenlijk niet lang voor te zoeken. Er zijn industrieën die het verleiden om te gaan bellen voor je hebben uitgevogeld. Denk bijvoorbeeld aan Teleshopping, Tell Sell of TV-reclames in de late nachten. Wat motiveert kijkers om de telefoon te pakken en te bellen?
- Product / dienst demonstratie via video die value voor money tonen.
- Een vertrouwd gezicht en stem (bijv. van een bekend persoon) en omgeving (bijv. een huiskamer) creëert vertrouwen.
- Tijdslimiet en speciale kortingen creëren een fear of missing out gevoel en tonen waarom bellen ook loont.
Experimenteren met A/B test
Om te onderzoeken welke veranderingen de conversie verhoogt van jouw click-to-call knop kun je experimenteren met een A/B test. Met de bovenstaande punten kun je een aantal hypothese opstellen:
- Het toevoegen van een uitnodigende video bij de Bel Mij Nu knop leidt tot meer conversie.
- Het toevoegen van een afbeelding (van bijv. een telefonist) leidt tot meer conversie.
- Het toevoegen een tijdelijke speciale korting bij bellen leidt tot meer conversie.
- Het toevoegen van een geluidsbestand leidt tot meer conversie.