Remarketing is een manier om bezoekers te bereiken die eerder jouw website hebben bezocht. Deze bezoekers hebben initieel interesse getoond in jouw product of dienst. Deze groep bezoekers hebben vaak een hogere kans op conversie dan bezoekers die voor het eerst jouw website hebben bekeken. Remarketing is dus gericht marketen op het voorgaande gedrag van een groep bezoekers.
Audience manager
De instellingen voor Remarketen bij Google Ads is in de loop van jaren veranderd. Mocht je een Google Ads campagne hebben die jouw advertenties vertoond via de zoekmachine dan kun je via Audience manager remarketing instellen. Klik hiervoor op je Search Campagne en ga naar Tools & Settings. Via Shared Library zie je een optie Audience Manager.
Klik op de Blauwe + icoon en een dropdown lijst van opties verschijnt. Hier kun je kiezen voor bezoekers die eerder op jouw website zijn geweest.
Je kunt hier bepaalde bezoekers uitsluiten via het invullen van je pagina URLs.
Nadat je klaar bent kun je deze nieuwe groep toewijzen aan een bestaande campagne of Ad group. Klik op de Audience name en je komt in een overzicht terecht. Rechtsboven, klik op het menu met drie verticale stippen.
Je kunt vervolgens kiezen in welke campagne je deze doelgroep wilt gebruiken. Je kunt hiervoor ook een nieuwe campagne opzetten waarbij de content speciaal gemaakt is voor deze groep mensen. Bijvoorbeeld content waarbij een nieuwe aanbieding of kortingscode wordt gepromoot.
Remarketing kun je natuurlijk ook gebruiken om geconverteerde bezoekers een andere content te vertonen. Geconverteerde bezoekers hebben immers al een product besteld of dienst afgenomen via de website. Afhankelijk van de aard van het product of dienst kun je een campagne opzetten voor nieuwsbrief of extra korting bij een vervolg bestelling.