Sinds 2006 ben ik actief in de wereld van internetondernemerschap. Mijn eerste stap was het verkopen van producten op Marktplaats. Daarna ben ik zelf begonnen met het opzetten van webwinkels. In die begintijd gebruikte ik de enige gratis opensourcesoftware OsCommerce, die draaide op servers met PHP en MySQL.
Het bouwen van webwinkels was toen niet zo eenvoudig als nu. Later kwamen er uitgebreidere gratis pakketten zoals Magento, WooCommerce en PrestaShop. Als zelfstandige ondernemer zag ik hierin een mooie kans om verschillende technologieën te verkennen. Destijds was Coolblue nog in opkomst en vooral bekend vanwege de verkoop van mp3-spelers via mp3shop.nl. Dat is ook waar ik mijn eerste mp3-speler heb gekocht; de NAPA MP3 met maar liefst 64 MB opslagruimte!
Met de groeiende populariteit van webwinkels werd het steeds drukker en brachten (sociaal) technologische ontwikkelingen nieuwe uitdagingen met zich mee voor online verkoop. Na het bouwen van tientallen websites, webwinkels en mobiele apps merkte ik dat de onderliggende technologie steeds minder belangrijk werd voor succes.
Internetmarketing kreeg daarentegen steeds meer een cruciale rol, maar werd ook complexer. Het stond nooit stil. Vaak was het doel om op een slimme manier zoveel mogelijk verkeer te genereren, maar uiteindelijk draait het om het maximaliseren van conversies. Daarom heb ik mij toegelegd op verdere ontwikkeling op dit gebied. In de loop der jaren heb ik me vooral beziggehouden met webanalyse en conversieoptimalisatie.
Doordat het internetgebruik toenam werd, de behoefte aan betere online platforms groter. Daarop werd ingespeeld met nieuwe Content Management Systemen om sneller en eenvoudiger websites op te zetten. Dat kon bijvoorbeeld met open-source CMS Joomla, Drupal of WordPress. Ook voor webwinkels kwamen initiatieven zoals OpenCart, Prestashop, Magento en Woocommerce.
De ontwikkelingen in de internetmarketing gingen net zo hard als de groei van webwinkels. Hoog scoren in de zoekresultaten van Google was een must. Organische zoekresultaten stonden destijds altijd bovenaan bij Google. Hierdoor werd SEO enorm populair bij marketeers. Zonder content heb je geen SEO. Het werd belangrijk om strategisch je content te bepalen, bijvoorbeeld aan de hand van populaire zoekwoorden.
Je kunt stellen dat Ads het verpest heeft voor organische zoekresultaten. Al gauw werd het lucratief om Ads te vertonen bij zoekresultaten. Grote bedrijven konden zich inkopen om bovenaan te staan. Na Ads volgde al gauw Google Shopping. Er ontstond een enorme industrie voor betaalde ads. Je kon ads kopen bij Bing, Amazon, LinkedIn, Facebook, Instagram en meer. Je SEO strategie dien je aan te vullen met betaalde ads.
Social media platforms kwamen in opkomst. Veel mensen besteden hun tijd op platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Ook was er een tijd waarin andere platformen zoals Hyves en MySpace populair waren. Vanzelfsprekend ontstonden nieuwe initiatieven om social media marketing te doen. Gratis WIN-acties, virale video’s en plaatjes, inkopen van volgers of likes, engaging content, shared, social branding, influencers en community building.
Webstatistieken is niet iets nieuws. Veel websites verzamelen al informatie van hun bezoekers. Met tools zoals Google Analytics kun je meer inzicht krijgen in de prestaties van je website. Maar door nieuwe ontwikkelingen zijn de marketing kanalen en tools enorm uitgebreid. Ook zijn er veel verschillende contactmomenten (touchpoints) waarbij klanten kunnen binnenkomen via social media, organische zoekresultaten of advertenties.
Door verdere digitalisering hebben we steeds meer data. Je hebt data nodig om te weten wat werkt en wat je kunt verbeteren. Op data baseer je jouw aannames en hypotheses. De uitdaging in data-driven marketing is dat we te veel data hebben en niet weten wanneer de data betrouwbaar is.
Web Analytics maakt deel uit van een groter plaatje namelijk Digital Marketing Analytics. Kort gezegd betekent dat dat je consumenten gedrag kunt vertalen naar nieuwe acties die je als ondernemer kunt nemen. Wij meten gedrag bij websites, e-mail nieuwsbrieven, social media en mobiele apps. Tegenwoordig dien je jouw klanten waarschijnlijk niet alleen via website maar ook op social media en misschien wel met een eigen app.
Conversion rate is (IMO) wel de belangrijkste metric in data driven marketing. Immers draait het om wat je bezoekers of klanten doen; aankoop doen, tekst lezen, reageren of inschrijven op een nieuwsbrief. De focus op conversie is de meetbaarheid van testen. Wat werkt wel en wat niet.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.