Over Ca Binh Tran

Al sinds 2006 houd ik mij bezig met internetondernemen. Dat begon met het verkopen van producten op Marktplaats. Vervolgens ging ik zelf aan de slag met het opzetten van webwinkels. Ik begon destijds met de enige gratis opensourcesoftware OsCommerce, dat werkte op servers met PHP en MySQL

Destijds was het bouwen van webwinkels niet zo eenvoudig als nu. Later kwamen uitgebreidere en gratis pakketten zoals Magento, Woocommerce en Prestashop. Als een doe-het-zelver was dit een mooie kans om met van alles te kunnen werken. Coolblue stond nog in de kinderschoenen en was toen vooral bekend met het verkopen van mp3 spelers via mp3shop.nl. Dat is waar ik ook mijn eerste mp3 speler heb gekocht; de NAPA MP3 met wel 64mb opslag!

Door de populariteit van webwinkels werd het steeds drukker en (sociaal) technologische ontwikkelingen brachten nieuwe uitdagingen voor online verkoop. Na het bouwen van tientallen websites, webwinkels en mobiele apps, werd de onderliggende techniek steeds minder belangrijk voor succes

Internetmarketing daarentegen speelde steeds meer een cruciale rol maar werd ook complexer. Dat stond ook nooit stil. Vaak was het doel om op een slimme manier zoveel mogelijk verkeer te trekken. Het einddoel is echter het maximaliseren van conversies. Ik heb mij dan ook toegelegd om hierin verder te ontwikkelen. In de loop van jaren ben ik vooral bezig gehouden met Web Analytics en conversie optimalisatie

 

webanalistlogo

Webanalist of web analist?

Open-Source CMS & E-commerce platforms

Doordat het internetgebruik toenam werd, de behoefte aan betere online platforms groter. Daarop werd ingespeeld met nieuwe Content Management Systemen om sneller en eenvoudiger websites op te zetten. Dat kon bijvoorbeeld met open-source CMS Joomla, Drupal of WordPress. Ook voor webwinkels kwamen initiatieven zoals OpenCart, Prestashop, Magento en Woocommerce.

SEO & Content marketing

De ontwikkelingen in de internetmarketing gingen net zo hard als de groei van webwinkels. Hoog scoren in de zoekresultaten van Google was een must. Organische zoekresultaten stonden destijds altijd bovenaan bij Google. Hierdoor werd SEO enorm populair bij marketeers. Zonder content heb je geen SEO. Het werd belangrijk om strategisch je content te bepalen, bijvoorbeeld aan de hand van populaire zoekwoorden.

Betaalde advertenties

Je kunt stellen dat Ads het verpest heeft voor organische zoekresultaten. Al gauw werd het lucratief om Ads te vertonen bij zoekresultaten. Grote bedrijven konden zich inkopen om bovenaan te staan. Na Ads volgde al gauw Google Shopping. Er ontstond een enorme industrie voor betaalde ads. Je kon ads kopen bij Bing, Amazon, LinkedIn, Facebook, Instagram en meer. Je SEO strategie dien je aan te vullen met betaalde ads.

Social Media

Social media platforms kwamen in opkomst. Veel mensen besteden hun tijd op platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Ook was er een tijd waarin andere platformen zoals Hyves en MySpace populair waren. Vanzelfsprekend ontstonden nieuwe initiatieven om social media marketing te doen. Gratis WIN-acties, virale video’s en plaatjes, inkopen van volgers of likes, engaging content, shared, social branding, influencers en community building. 

Data gedreven marketing

Digital Marketing Analytics

Webstatistieken is niet iets nieuws. Veel websites verzamelen al informatie van hun bezoekers. Met tools zoals Google Analytics kun je meer inzicht krijgen in de prestaties van je website. Maar door nieuwe ontwikkelingen zijn de marketing kanalen en tools enorm uitgebreid. Ook zijn er veel verschillende contactmomenten (touchpoints) waarbij klanten kunnen binnenkomen via social media, organische zoekresultaten of advertenties. 

Door verdere digitalisering hebben we steeds meer data. Je hebt data nodig om te weten wat werkt en wat je kunt verbeteren. Op data baseer je jouw aannames en hypotheses. De uitdaging in data-driven marketing is dat we te veel data hebben en niet weten wanneer de data betrouwbaar is. 

Web Analytics maakt deel uit van een groter plaatje namelijk Digital Marketing Analytics. Kort gezegd betekent dat dat je consumenten gedrag kunt vertalen naar nieuwe acties die je als ondernemer kunt nemen. Wij meten gedrag bij websites, e-mail nieuwsbrieven, social media en mobiele apps. Tegenwoordig dien je jouw klanten waarschijnlijk niet alleen via website maar ook op social media en misschien wel met een eigen app.

Conversion rate is (IMO) wel de belangrijkste metric in data driven marketing. Immers draait het om wat je bezoekers of klanten doen; aankoop doen, tekst lezen, reageren of inschrijven op een nieuwsbrief. De focus op conversie is de meetbaarheid van testen. Wat werkt wel en wat niet.  

Stuur een bericht

    * vereiste velden