In het artikel, Google Analytics: Aangepaste Doelen, is aangegeven dat de bouncepercentage vaak gebruikt wordt als een metric voor de prestatie. De bouncepercentage helpt je om problemen op te sporen maar zegt inhoudelijk niet zoveel over een websitebezoek.
Scroll Diepte Meten
Een bezoeker kan een artikel lezen op een pagina en met zonder verdere actie op de pagina weer weggaan. Met de scrolldieptetrigger (Scroll Depth Tracking) kun je kijken hoe ver een bezoeker op een pagina omlaag gescrolld heeft. Het geeft je een idee in welke mate content gelezen wordt op een pagina. Dit kan zeer waardevol zijn als je een content heavy website hebt.
Je kunt de scroll diepte delen in percentages zoals 10%, 20%, etc. Op die manier kun je zien hoeveel bezoekers op welke percentage zit.
Scroll Diepte instellen in Google Manager
Ga naar Variabelen in Google Tag Manager. Klik op Configureren in de sectie Ingebouwde Variabelen. Zet Scroll Depth Treshold aan.
Maak vervolgens een nieuwe Trigger aan in de menu Triggers. Kies voor Scrolldiepte als type. Vink verticaal scrollen aan. Vul de gewenste percentages in. Dit kan bijvoorbeeld 10,20,30,40,50,60,70,80,90,100 zijn. Bij elke 10% deel wordt een gebeurtenis vastgelegd. Je kunt kiezen Sommige pagina’s of Alle pagina’s.
Maak nu een nieuwe Tag aan via de menu Tags. Noem het Scroll Diepte. Kies Google Analytics Universal als Tagtype. Verander Tracktype naar Gebeurtenis. Bij Categorie kun je Scroll Diepte Meten noemen Kies bij Actie voor Scroll Depth Treshold, voeg % toe als meet unit in Google Analytics. Kies bij Label; Page Path zodat je de URL kunt zien. Niet-interactie treffer kun je op Onwaar houden. Voeg de Trigger ScrollDiepte toe aan de tag en klik op opslaan.
Verzend je nieuwe werkruimte en ga naar Google Analytics. Je kunt bij het menu Realtime > Gebeurtenissen de nieuwe metingen zien.
Wat kunnen de metingen zeggen?
Na verloop van tijd kun je het aantal ‘Gebeurtenissen’ verdeeld zien over de scroll diepte percentages. Het kan zijn dat bijvoorbeeld 20% van de bezoekers tot 20% scrollen en 5% van de bezoekers tot 80% scrollen.
Als je verder verdiept in de metingen kun je ook zien hoe de artikelen en thema’s scoren op het gebied van engagement. Je kunt meer inzicht krijgen in de verschillende doelgroepen en hun leesgedrag. Het kan zijn dat bezoekers van social media veel minder content lezen dan uit direct verkeer.
Een ander kritische noot is dat de Scroll Diepte niet 100% gelijk is aan user engagement of reading. Het kan zijn dat een bezoeker de website ‘scant’ op zoek naar call-to-action en daardoor de website omlaag gaat scrollen.
Elke keer als de Scroll Treshold wordt bereikt dan wordt er een meting gemaakt. Je kunt je voorstellen dat scrollen relatief vaak gebeurt en bij een verdeel percentage in 10 delen, er ontzettend veel metingen moet worden verstuurd. De gratis versie van Google Analytics heeft een limiet van 10 miljoen hits per maand.
Scroll Diepte meten is daarom vooral nuttig als je bijvoorbeeld advertenties draait op een pagina en impressies zijn daarbij belangrijk.
Alternatieven om engagement te meten
Een ander manier om engagement te meten is content-relevante klikbare elementen toe te voegen aan je pagina. Je meet de events op deze elementen.
- Je kunt stukjes informatie insluiten en uitklapbaar maken om te kijken of bezoekers meer willen lezen. Meet deze acties.
- Verdeel de content over 2 pagina’s. De CTA zou kunnen zijn; lees meer op pagina 2.
- Houd de kliks bij op gerelateerde artikelen.
- Voeg social media share knoppen toe.
- Voeg relevante CTA toe aan je content zoals polls, surveys of beoordelingen.
- Houd de kliks bij op de print en pdf versies.
- Geef de auteur een eigen pagina en maakt deze klikbaar bij de content.