Met een heuristiek evaluatie ga je aan de hand van een checklist je website of webpagina evalueren. Het voordeel van zo’n evaluatie is dat het relatief snel uitgevoerd kan worden om problemen op te sporen. Het nadeel is dat zo’n checklist een beperkt kader heeft, je zult vooral de usual suspects eruit halen.

Jakob Nielsen is een bekend onderzoeker en consultant op het gebied van web usability. Samen met Rolf Molich hebben ze een lijst samen gesteld van tien user interface ontwerp richtlijnen. Het idee achter deze richtlijnen is dat je hiermee de meeste usability problemen al kunt oplossen.

Bij een heuristieke evaluatie loop je de tien richtlijnen langs en controleer je of deze van toepassing zijn op je webpagina of website. Doe je zo’n evaluatie met meerdere mensen dan is het beter om iedereen apart van elkaar de website te laten evalueren.

1 Visibility of System Status

Het laat zien wat de huidige status is van het systeem of proces. Zo kan een gebruiker begrijpen in welke positie zich bevindt. Voorbeeld; het afrekenproces bij een webwinkel.

2 Match between system and the real world

De website weerspiegelt concepten en taal die gebruikers in het echte leven ook hanteren. Presenteer informatie in lijn met het verwachtingsproces van de gebruiker. Het kan zijn dat je informatie en processen moet lokaliseren (op basis van taal, cultuur en land).

3 User Control and Freedom

Geef gebruiker de mogelijkheid om op verschillende manieren te kunnen navigeren, het ongedaan maken van bepaalde acties of het uitvoeren van dezelfde acties op meerdere posities.

4 Consistency and standards

Wees consistent met het gebruik van termen. Zorg ervoor dat deze termen ook herkenbaar zijn zoals ze gebruikt worden in geschreven en gesproken taal. Zorg ervoor dat het uiterlijk van je website consistent blijft en niet voor verwarring zorgt. Bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde iconen voor bepaalde acties of thema’s op je website.

5 Error prevention

Voorkom zoveel mogelijk het maken van gebruikers fouten. Let vooral op user input bij web formulieren. Laat duidelijk zien wat de correcte input moet zijn. Koppel feedback terug over de ingevoerde informatie. Voorbeeld; bij weergaven van zoekresultaten vertoon dan ook de gevulde zoekwoorden.

6 Recognition rather than recall

Houd het het gebruiksgemak hoog door nadruk te leggen op herkenning dan herinneren. Herinneren van taak-relevante informatie kost meer moeite dan het herkennen van visuele cues. Voorbeeld; vertoon laatste bekeken producten of ingevoerde zoekopdrachten.

7 Flexibility and efficiency of use

Zorg ervoor dat snellere navigatie of shortcuts mogelijk zijn door een flexibele ontwerp. Gebruikers hebben de mogelijkheid om de interface aan te passen. Bijvoorbeeld; veel gebruikte functies op een prominentere plek plaatsen.

8 Aesthetic and minimalist design

Je website moet niet rommelig uitzien. Haal overbodige informatie weg of verberg deze totdat ze relevant zijn. Zorg ervoor dat alleen informatie weergegeven wordt dat relevant is voor de desbetreffende pagina of actie, zodat deze ook de aandacht krijgt van de gebruiker. In elke scenario kan het zijn dat een gebruiker een ander pad of actie wilt bewandelen. De navigatie moet dan op hetzelfde moment ook duidelijk zijn te vinden.

9 Help users recognize, diagnose and recover from errors

Toon foutmeldingen in begrijpelijke taal voor de gebruiker. Vermijdt het gebruik van technologische termen die alleen relevant zijn voor de programmeur.

10 Help and documentation

Mocht de gebruiker hulp nodig hebben dan moet deze altijd beschikbaar zijn op een makkelijk te vinden plek. De hulp of documentatie moet relevant zijn voor de specifieke taak waarvoor hulp wordt gevraagd.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SoHosted wordpress banner 728x90