In het artikel Google Analytics: Aangepaste Doelen heb ik kort gehad over Gebeurtenissen bijhouden via Aangepaste Doelen. Je kunt hiermee meer inzicht krijgen in de interactie van de bezoeker op een pagina. Je plakt handmatig een stukje code bij een web element zodat de metingen doorgestuurd worden naar Google Analytics. Dit kan veel tijd kosten als je meerdere gebeurtenissen wilt meten. Met Google Tag Manager is dit eenvoudiger en kun je hiermee veel tijd besparen.
Gebeurtenissen meten met Google Tag Manager
Ga naar Google Tag Manager en selecteer Tags. Maak een nieuwe Tag aan. Kies je Google Analytics Tracking ID. Bij Trackingtype kies je voor Gebeurtenis.
Klik op Triggers en maak een nieuwe Trigger aan.
Noem deze Algemene Klik Trigger. Kies voor Klik – Alle elementen bij configuratie.
In dit voorbeeld willen we de kliks op de knop ‘Verzenden’ meten. Voorheen moest je een stukje code plakken in de html code van het knopje. Dat hoeft niet via Tag Manager maar je moet wel de class id gebruiken zodat die specifieke knop geregistreerd wordt.
Klik op voorbeeld. Je komt dan in een voorbeeldmodus terecht waar je de class id kunt uitlezen.
Het knopje bevat de Click Class: wpcf7-form-control wpcf7-submit Je kunt deze class ook vinden via de functie Inspecteer van Chrome.
Zo ziet je Trigger configuratie vervolgens eruit.
Je kunt de Tag testen door opnieuw Voorbeeld modus te laden. Ga vervolgens naar de desbetreffende pagina en klik op de knop. Als het goed is wordt je Tag gefired zodra je op de knop verzenden klikt.
Klik op publiceren. Als je naar Google Analytics gaat zul je bij Realtime de metingen kunnen zien.