Google werkt regelmatig hun zoek algoritmes bij om de zoekmachine te verbeteren. Dit heeft invloed op de zoekresultaten en de zoekprestaties van jouw website. Regelmatig komen grote updates voor. Deze updates hebben dan een grote impact op de SEO performance. Vaak gaat het om een wijziging van het zoekgedrag of de beoordeling van content elementen op een website (bijvoorbeeld links).
In 2020 had Google de Penguin 4.0 update aangekondigd. Deze update is een wijziging in het algoritme van Penguin. Penguin beoordeelt de backlinks van je website. Hiermee probeert Google misleidende linkbuilding tegen te gaan. Als je backlinks op een oneerlijke wijze vergaart (bijv. via spam backlinks) dan kun je hiervoor een strafpunt krijgen. Dit heeft gevolgen voor je zoekresultaten. De 4.0 update zorgt ervoor dat dit nu realtime geanalyseerd wordt. Een linkbuilding strategie moet gedaan worden via relevante en kwalitatieve links. Dit is natuurlijk voor elke website een grote uitdaging.
In 2021 kondigde Google Core Web Vitals aan. Core Web Vitals is een groepje meetstatistieken dat wordt gebruikt om de user experience te beoordelen (zoals laadtijden en interactiviteit). Deze bestaat uit 3 meetwaardes; Largest Contentful Paint (LCP) – de tijd die nodig is om de grootste content element te laden, First Input Delay (FID) – wat is de reactie tijd van de website na een klik op een interactieve element en Cumulative Layout Shift (CLS) – de hoeveelheid content dat verplaatst tijdens het laden van de website zoals banners.
In 2021 was daarom ook een algoritme update genaamd Page Experience Update. De Page Experience wordt meegenomen in het bepalen van de rankschikking in de zoekmachine.
In voorgaande updates zoals Panda en Penguin was het doel om spamachtige websites af te straffen in hun zoekmachine rangschikking. De de Page Experience Update kijkt Google nu verder en beoordeelt nu ook de algemene gebruikerservaring. Hiermee wilt Google relevante en hogere kwaliteit content promoten. Een win-win situatie voor Google en website makers die focusen op kwalitatieve content.
Naast Core Web Vitals zijn er ook een aantal andere onderdelen die van belang zijn zoals; mobiel vriendelijk, veiligheid en advertenties.
Wat betekent dit voor jouw website? Google heeft een aantal handige tools waarmee je jouw website kan verbeteren voor de Page Experience Update.
- Page Speed Insight
- Mobile Friendly Test
- Google Search Console > Page Experience
Met WordPress heb je een aantal handige plugins om de prestaties van je website te verbeteren.
- Hummingbird – Cache je website, minify CSS bestanden
- Smush IT – verklein je afbeeldingen
- Gebruik mobiel vriendelijke WordPress thema’s