Vaak richten online marketing campagnes op het verkrijgen van zoveel mogelijk bezoekers op een website of pagina. Maar bezoekers zijn op papier niet veel van waarde als ze niet converteren naar meer aankopen of meer registraties.
Bij conversie optimalisatie probeer je het bovenstaande te verbeteren. We kijken hierbij naar de conversie rate. De conversie rate = [conversies / aantal bezoekers ]* 100. Bij de optimalisatie is de klantreis van belang. Wie zijn de bezoekers en hoe komen ze binnen? Op welke plekken zijn er knelpunten?
De knelpunten van je conversies worden onderzocht. Dit kan met data van Web Analytics, tools zoals heatmaps, clickmaps en scrollmaps, usability experimenten en klanten surveys of polls. Vervolgens test je verbetervoorstellen om te kijken of deze leiden naar de gewenste resultaten.
Breng de klantreis in beeld. De klantreis kent een aantal fases. De reis begint als iemand besluit om een product te willen kopen en eindigt na het daadwerkelijk gebruik van de nieuwe aankoop. Ergens in de klantreis kan het zijn dat de aankoop niet in jouw webwinkel gebeurt.
Bij de bewustwording willen klanten iets kopen omdat ze het bijvoorbeeld nodig hebben. Ze gaan verschillende dingen onderzoeken om hun aankoop te kunnen doen.
Na onderzoek overwegen klanten wat ze precies willen en wat hun wensen zijn. Ze bekijken verschillende modellen en bedrijven die daarop aansluiten.
Klanten doen de aankoop van het product bij een bedrijf. Bij de online klantreis kijken we naar het digitale proces (bestellen via de website of een mobiele app).
Klanten ontvangen en gebruiken het product. Ze hebben vragen of klachten. Bij een goede ervaring kunnen ze reviews schrijven en je product aanraden bij andere mensen.
In de eerste drie fases kunnen er conversiekillers aanwezig zijn. Deze kunnen een negatief effect hebben op de conversie rate. Hoe kan een conversie killer eruit zien? Dat kan bijvoorbeeld zijn onduidelijke unieke selling points, niet werkbare links, niet gebruiksvriendelijke content of geen mobiel vriendelijke versie.
Wat zijn typische conversiekillers?
Met behulp van data uit Web Analytics kunnen we beter (en betrouwbaarder) in kaart brengen waar de conversiekillers zich plaats vinden op je website. Het gaat dan bijvoorbeeld om de top 10 best bezochte pagina’s en de bijbehorende bounce en exit rates. De data kan ook bestaan uit de demografie van de bezoeker en de gebruikte taal en technologie.
Met behulp van zowel kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken bedenk je een verbetervoorstel. Je kunt een hypothese formuleren via de SMART manier. Het gaat dan vooral om dat je een variabele test en meet met een resultaat. Een hypothese kan zijn: “Door de bestelknop met 20% groter te maken wordt mijn conversie na 100 dagen verhoogd met 5%”.
Met A/B testen kun je jouw hypotheses testen. Afhankelijk van het bezoekers aantal per dag kan zo’n test een aantal dagen of weken duren. Bij een A/B test, test je twee verschillende varianten. Variant A is de oorspronkelijke versie en Variant B heeft een wijziging op de pagina. Met de gratis tool Google Optimize kun je hiermee zelf aan de slag.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.