Sommige gebruikersinteracties bestaat uit het klikken op knoppen die nieuwe interacties onderdelen introduceren. Bij een webwinkel kan dit bijvoorbeeld de knop in winkelmand of afrekenen zijn. Om te volgen of gebruikers op deze interactie elementen klikken kun je gebruiken maken van het ID element.

ID element

Een ID element kun je herkennen in de HTML weergave. Een knop kun je vaak in HTML herkennen met <button type=”submit”… >. Achter deze tag vind je dan vaak name=”submit” of id=”submit”. Het ID element is dan id=”submit”. Je kunt deze ID ook zelf toevoegen in de code. Op die manier kun je heel precies elementen op je webpagina volgen.

Alle knopjes precies volgen

Door ID elementen specifieke namen te geven bijvoorbeeld; knop1, knop2, knop3, etc. Kun je precies elke knop volgen op een pagina.

Element ID volgen met Tag Manager

In Tag Manager maak je een nieuwe trigger aan.

  1. Klik op All Elements als trigger type *update gebruik Just Links als All elements niet werkt.
  2. Kies voor Some Clicks en als variabele kies je voor Click ID. Dat ziet er dan als volgt uit.

De ID van de knop is bestelknop1. Met de plus + knop kun je nog een aantal andere condities toevoegen als dat gewenst is. Denk bijvoorbeeld aan een landingscampagne en je wilt alleen de kliks op de knoppen meten van die pagina.

Maak vervolgens nu de tag aan en kies hiervoor de zojuist aangemaakte trigger. Dit ziet er dan als volgt uit.

Test vervolgens of je Tag afgevuurd wordt bij een klik op de knop. Dat ziet er dan zo uit als het goed gelukt is.

De kliks op deze elementen die je hebt ingesteld worden bij Google Analytics automatisch weergegeven. Je kunt deze vinder onder Events. De Event Category is gelijk aan wat je hebt ingevuld bij Category in de Tag configuratie.

Wil je heel precies weten hoe de userinteractie verloopt? Geef dan alle elementen een unieke ID en volg ze met Google Analytics.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SoHosted wordpress banner 728x90