Stel je hebt een eigen webwinkel. Je hebt al van alles gedaan aan internetmarketing voor je webshop. Alle pagina’s zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je hebt onderzoek gedaan naar de belangrijkste keywords. Je hebt een strategie uiteengezet voor je content. Je hebt investeringen gedaan in Google Ads en al je producten staan ook in Google Shopping. Vervolgens heb je ook uitgebreid gekeken naar je social media kanalen. Het verkeer neemt toe dankzij al deze inspanningen. Nu wil je eigenlijk kijken wat dat verkeer doet en hoe je er beter van kunt profiteren. Hoe en waar begin je?

Bekijk de statistieken in Google Analytics

Je wilt ergens beginnen dus bekijk je de statistieken in Google Analytics. Je gaat dan kijken naar de prestaties van de afgelopen tijd en hoe de pagina’s van je website hebben gepresteerd. Bij het menu ‘Gedrag’ en dan ‘Overzicht’ kun je de pagina weergaven zien in, gesorteerd per aantal.

home pagina

In het voorbeeld hierboven. Scoort de ‘home pagina’ (symbol /) niet als eerste op het aantal pagina weergaven. In dit overzicht tellen alle herhaalde pagina’s per sessie ook mee. Daarmee kan je data vervuild zijn door veel meer herhalingen door een bezoeker of groepje bezoekers. Daarom veranderen we de metric nu naar ‘unieke paginaweergaven’.

unieke pagina weergave

Om het overzicht te zien klik je op Gedrag > Site Content > Alle pagina’s.

unieke pagina weergaves

Er is een kleine positie-verandering maar de top 3 blijft ongewijzigd. Onze interesse is gepiekt naar de pagina op positie 2. Het aandeel in paginaweergaven is bijna 9% terwijl de bouncepercentage en uitstappercentage relatief hoog zijn (75.46% en 74.15%). De gemid. tijd op de pagina is echter 5 minuten en 12 secondes. Dat is relatief lang! Als we de pagina openen zien we de content. Het is een pagina van de klantenservice. Het biedt informatie aan voor klanten die problemen hebben met hun product. Er staat veel doe-het-zelf informatie op de pagina. Dit kan goed verklaren waarom de gemiddelde tijd op pagina langer is dan gemiddeld en de hoge bounce en exit rate.

De pagina op positie 1 heeft een bouncepercentage van 41.10% en een uitstappercentage van 49.41%. Relatief niet slecht maar dit kan beter. De gemiddelde sessieduur is 2 minuten. Bij nadere inspectie is dit niet gek. De pagina content is een informatieve pagina die moet leiden tot het juiste product voor de klant. De klant moet een keuze maken welk product bij de behoefte.

De bouncepercentage is het percentage waarbij bezoekers maar 1 pagina bekijken en en de website verlaat. Dat betekent dat de website al geen kans had de klantreis van de bezoeker te verlengen (zodat de kans groter is dat er een aankoop wordt gedaan). We willen kijken of de bouncepercentage voor deze pagina kunnen verlagen met een wijziging.

Je aanname kan zijn dat het aanbieden van de keuzes op die pagina het gevolg kan hebben dat bezoekers afhaken. Je kunt deze aanname onderzoeken door middel van feedback (wat zeggen je klanten), usability test met proefpersonen, heatmaps, technische evaluatie en polls op je website. Maar ook de data in Google Analytics kan hierbij helpen.

dimensie

Klik op secundaire dimensies en controleer de opties. Wat voor browser wordt gebruikt? Levert deze browser problemen op? Uit welk land komen deze bezoekers voor deze pagina? Is de data vervuild door bezoekers uit een land die niet relevant is? Is de content bedoeld voor mannen of vrouwen? Gaat je targetgroep verder dan alleen land maar wil je ook een bepaalde provincie bereiken? Voor welk leeftijdsgroep is de content bedoeld? De lijst gaat zo maar door!

In dit voorbeeld gaan we kijken of de data niet vervuild is door bezoekers uit een ander land.

analytics land

Daar zien we al iets interessants. Veel verkeer komt uit India. Stel dat de Verenigd Koninkrijk een belangrijke afzetmarkt is dan zijn de bouncepercentages en uitstappercentages hoger dan het gemiddelde. We nemen dit mee bij ons onderzoek.

A/B test beginnen

Volg de tutorial A/B testen opzetten met Google Optimize en je kunt beginnen met het starten van een A/B test voor je webwinkel

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SoHosted wordpress banner 728x90